Hvordan har jeres teamkultur det?
Kan du genkende nogle af disse udfordringer i jeres teamkultur:
- Konflikter, spekulationer og følelser tager magten
- Tabuer og det usagte forhindrer, at ”svesken kommer på disken”
- Vaner, rutiner og “sådan gør vi ikke her” modarbejder innovation i afdelingen
- Mangler I trivsel og tillid?
- Er det svært at forstå og bruge hinanden på tværs af fagligheder?
- Fungerer videndeling, feedback og anerkendelse optimalt?
- Er der forskellige forståelser af kerneopgaven?
- Er planen til et bedre samarbejde præget af gode hensigter og mange ord, men ingen handling?
Vil I gerne videre?
I så fald kan du være tryg ved, at jeg kan hjælpe jer videre.
En god, dynamisk teamkultur og samarbejdskultur betyder, at teamet spiller hinanden gode og bruger hinandens forskelle til at skabe succes. Men at få sådan en teamkultur, er nemmere sagt end gjort.
De fleste organisationer har en række mål, KPI’er, strategier m.m. Desværre forbliver mange af disse på papiret – de sætter ikke spor i praksis. Forklaringen er typisk, at strategier bliver modarbejdet af kulturbestemt adfærd i organisationen.
Bliver jeres mål og aftaler om ændringer også “spist som morgenmad”, eller bakkes de op af jeres teamkultur?
Jeres teamkultur er nøglen til gode resultater og trivsel
En sund og stærk teamkultur giver bedre resultater. Det er ikke nok at have et team af dygtige medarbejdere, hvis kerneopgaven skal løses effektivt og godt. Resultater udspringer af tillid, holdånd og samarbejde på tværs, og det kræver en sund teamkultur.
Gevinsten ved en sund og stærk teamkultur er:
- Bedre og mere effektiv løsning af kerneopgaven
- Bedre koordinering og samarbejde på tværs
- Mere innovation
- Større arbejdsglæde og trivsel
- Bedre udnyttelse af teamets potentialer og ressourcer
- Større bevidsthed om egen rolle og bidrag til teamet