- Mangler I arbejdsglæde og tillid i afdelingen?
- Er relationerne og samarbejdet i afdelingen præget af mistillid, konflikter og brok?
- Mangler der respekt til andre faggrupper og til kollegerne i andre afdelinger?
- Kunne effektiviteten og kvaliteten i opgaveløsningen være bedre?
Så hænger det sikkert sammen med, at jeres sociale kapital er lav. Og måske kan du allerede mærke, at sygefraværet er højt, at medarbejderne søger væk, og at kunder og borgere er utilfredse.
Det er vigtigt, at du handler på dine iagttagelser. At du iværksætter en proces, som styrker jeres sociale kapital og dermed medarbejdertrivsel, effektivitet og innovation.
Hvordan sætter du fokus på jeres sociale kapital?
Måske tænker du, at det er svært at omsætte teorier og virksomhedens politikker i jeres travle hverdag. Måske har du svært ved at overskue, hvor du skal begynde, og hvilke redskaber du skal bruge.
Den proces kan jeg hjælpe dig sikkert igennem, ligesom jeg tidligere har hjulpet mange andre virksomheder, fx ATP, Siemens, Netto, Undervisningsministeriet og Ballerup Kommune.
Som HR-chef rykkede jeg Ældre Sagen fra en plads som nummer 85 til en plads som nummer 25 på listen over Danmarks bedste arbejdspladser.
Derfor er social kapital vigtig
Organisationens sociale kapital er de sociale relationer, som viser sig i løsningen af virksomhedens kerneopgave. Organisationen har derfor både fokus på kerneopgaven og på tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven.
En organisation med høj social kapital har:
- Større effektivitet
- Bedre kvalitet
- Større borger-/kundetilfredshed
- Større trivsel
- Mindre sygefravær
- Mere innovation