Beskrivelse
Feedback-kort
Styrk kompetenceudviklingen og samarbejdet ved at give feedback til hinanden.
Feedback er nok den mest effektive metode til læring og kompetenceudvikling. Og alligevel finder mange det svært at give feedback på en god, konstruktiv og anerkendende måde.
Feedback-kortet er et enkelt og praktisk redskab for såvel ledere som medarbejdere til at give feedback. Kortet giver nemlig en model for feedbackens 4 trin:
- Adfærd
- Oplevelse
- Effekt
- Ønske
Udover en kort beskrivelse af hvert element indeholder kortet også start-sætninger.
Afhængig af hvordan Feedback-kortene anvendes, kan de bidrage til at:
- Styrke den enkelte leders eller medarbejders kompetencer i forhold til at give anerkendende og konstruktiv feedback
- Styrke modtagerens kompetencer og performance
- Styrke enhedens feedback-kultur – og dermed samlet set teamets kompetencer, performance og samarbejde
Sådan bruges feedback-kortene
Metode 1: En skabelon til at give feedback
Feedback-kortene er velegnede til at styrke den enkeltes feedback-kompetencer, idet I med kortene får en overskuelig model til at give enkel, saglig, konstruktiv og værdiskabende feedback.
Med Feedback-kortene har I en skabelon, der kan bruges til at forberede feedback til en underordnet, en kollega eller en samarbejdspartner, da I kan skrive jeres formuleringer ned på kortet. Det vil gøre jer klar på, hvorfor I giver feedbacken, hvordan I giver den, og hvad I ønsker at opnå med feedbacken. (I skal ikke give kortet til modtageren, da det kun fungerer som forberedelse).
En velforberedt feedback øger muligheden for, at modtageren tager imod feedbacken og dermed får en større bevidsthed om egen adfærd, kompetencer og udviklingsmuligheder.
Metode 2: En invitation til at få feedback
Feedback-kortet kan også bruges som en invitation til kolleger eller andre, som man ønsker at få feedback af – altså en form for feedforward-initiativ. Den enkelte bestemmer således selv, hvad feedbacken skal handle om, og hvem der skal give den. Fx kan man bede en kollega om at give feedback på ens kommunikation med en bestemt kunde eller samarbejdspartner.
Ved at sætte feedback på dagsordenen og øve ved hjælp af kortene, løftes gruppens feedback-kultur på en nem og struktureret måde.
Start med at introducere Feedback-kortene på et personalemøde og aftal fx, at hver medarbejder skal bede om feedback fra mindst 3 kolleger, dvs. at en medarbejder ved hjælp af et Feedback-kort inviterer kolleger til at give feedback på et specifikt emne eller en specifik adfærd (hent inspiration på kortets bagside).
Produktinformation
Der er 20 Feedback-kort i en pakke. Der medfølger en vejledning med “Sådan bruger I Feedback-kortene”
Se flere nemme redskaber på www.Redskabskassen.dk