Ledelse af social kapital – Har du og dine lederkolleger brug for at styrke jeres kompetencer?
Dine medarbejdere, din direktør, HR-afdelingen og ikke mindst du selv forventer, at din afdeling har en høj social kapital, og at det er dit ansvar.
Som leder bliver du presset fra alle sider. Du synes, at du gør alt hvad du kan, men synes måske det er svært at omsætte de gode hensigter, de abstrakte begreber og teorien til konkrete handlinger og adfærdsændringer. Kniber det med tiden, og mangler du de rigtige kompetencer og redskaber til at tilrettelægge en sikker proces, der styrker jeres sociale kapital?
Lad mig hjælpe jer, ligesom jeg har hjulpet ledere i fx Ballerup Kommune, ATP og Undervisningsministeriet med at styrke den sociale kapital. Jeg har også udviklet en stor ”Social kapital-redskabskasse” med 30 konkrete faciliteringsredskaber til Ballerup Kommunes intranet.
Hvad er social kapital?
Høj social kapital handler grundlæggende om at:
- Kerneopgaven er klar og fælles, så den fungerer som et fælles pejlemærke i hverdagens opgaveløsning
- Udvikle og fastholde høj tillid, retfærdighed og samarbejde mellem medarbejderne, mellem medarbejderne og ledelsen, og på tværs i organisationen
- Udvikle og fastholde koordineringen og samarbejdet med andre faggrupper og enheder
En høj social kapital i organisationen eller afdelingen fører til høj kvalitet, effektivitet og stor trivsel i afdelingen, hvilket samtidig bidrager til en høj kunde-/borgertilfredshed.