Frokostmøder – et redskab I kan bruge til at styrke kerneopgaven

Få opskrift og redskab til at styrke kerneopgaven

Her på siden finder du en nem opskrift til, hvordan afdelingen kan arbejde med at styrke kerneopgaven og et link til redskabet “Frokostmøder om kerneopgaven“.

Tal om kerneopgaven

For at gøre kerneopgaven et pejlemærke for jeres opgaveløsning, er det vigtigt at skabe en arbejdskultur, hvor medarbejderne taler om kerneopgaven.

En måde at formalisere denne samtale på er ”Frokostmøder om kerneopgaven”. Modellen går ud på at medarbejderne spiser frokost sammen 2 og 2 mens de taler om kerneopgaven, hvordan de løser den og hvordan de i højere grad kan samarbejde.

Formål med Frokostmøder er

  • at fastholde og udvikle fælles forståelse af kerneopgaven
  • at blive bedre til at leve op til kerneopgaven
  • at styrke samarbejdet om kerneopgaven
  • at styrke den enkelte medarbejders forståelse af og ansvar for kerneopgaven

Varighed

1 time og 50 minutter

Proces og ramme for Frokostmøder om kerneopgaven

Sådan bruger du metoden Frokostmøde-kortene

Forberedelse

  1. Du kopierer invitationer til Frokostmøder, så der er 2 stk. til hver medarbejder. Udskriv på begge sider af papiret, så du får et kort med en invitation på den ene side og de 6 spørgsmål på den anden side af kortet.
  2. Forbedred præsentationen til personalemødet. Det er vigtigt, at du får skabt opbakning til, at Frokostmøder er en god måde at g tale om hvordan I løser kerneopgaven og hvordan I kan samarbejde endnu bedre om den.

Personalemøde – introduktion

  1. Du præsenterer konceptet på et personalemøde og fortæller at hver medarbejder skal holde 2 Frokostmøder med 2 forskellige kolleger, hvor de skal tale om kerneopgaven og hvordan de samarbejder om den. De finder inspiration til samtalen på bagsiden af invitationen, hvor der er 6 spørgsmål.
  2. Du udleverer til hver medarbejder 2 kort med invitationer til Frokostmøde om kerneopgaven.

Frokostmøde

  1. Medarbejderne udfylder 2 invitationer til Frokostmøde og giver videre til de 2 kollegaer, han/hun gerne vil holde frokost med. Medarbejderne vælger selv, hvem de ønsker at invitere til Frokostmøde.
  2. Medarbejderne medbringer invitationen til Frokostmødet og bruger spørgsmålene på bagsiden som ramme for dialogen på Frokostmødet.

Individuel refleksion

  1. Efter hver frokostmøde bruger medarbejderen 5 minutter på at notere egne refleksioner:
    1. Hvad blev jeg opmærksom på?
    2. Hvilke ideer har jeg til at styrke opgaveløsningen og samarbejdet om kerneopgaven.
  2. Giv medarbejderne spørgsmålene på et papir eller send dem på en mail.

Personalemøde – opsamling

  1. Du samler efter Frokostmøde-perioden (fx 14 dage) op på et personalemøde:
    1. Hvad gav det jer at holde Frokostmøder?
    2. Hvad blev I opmærksomme på i forhold  løsningen af kerneopgaven og jeres samarbejde?
    3. Hvilke ideer til forbedring har møderne givet?
    4. Hvad skal vi arbejde videre med?

Hent gratis fil med frokostkort til print

Klik her og få en PDF-fil med Frokostmøde-kortene. Du skal printe på begge sider af papiret og derefter klippe kortene ud. Frokostmøde-kortene må kun bruges til eget forbrug i egen afdeling og virksomhed.

På den ene side af Frokostmøde-kortene er der en skabelon med en invitation til Frokostmøde og på den anden side er der 6 spørgsmål, medarbejderne kan bruge som ramme og inspiration til Frokostmødet.

God fornøjelse!

Køb Frokostmøde-kort med 20 % rabat

Du kan også købe de originale Frokostmøde-kort i webshoppen. Skriv ”Frokost 20” i bemærkningsfeltet, når du bestiller kortene, og få 20 % rabat på kortene.

Mere inspiration og flere redskaber

Få mere inspiration

  1. Blog: Definition af kerneopgaven 
  2. Blog: Hvad er kerneopgaven? 
  3. LinkedIn artikel: Kerneopgaven – hot or not? 
  4. Forløb for jeres ledergruppe, hvor I sammen sætter fokus på kerneopgaven

Andre gør-det-selv-redskaber

I webshoppen har du mulighed for at købe en lang række redskaber til at styrke dialogen og udviklingen af jeres kerneopgave og sociale kapital.

Det er nemme gør-det-selv-redskaber, som er udviklet til ledere. Der følger en instruktion med, så du nemt kan bruge redskaberne i din egen enhed eller gruppe.

Herunder finder du oversigt over de mange redskaber.

Jeanette HallundbækHjælp til at styrke kerneopgaven?

Jeg, Jeanette Hallundbæk har i mere end 20 år arbejdet professionelt med at udvikle organisationer og deres medarbejdere. Jeg er især meget optaget af, at organisationer har en klar mission og kerneopgave og at der er skabt commitment til den.

Jeg gennemfører workshops og lederforløb i både offentlige og private virksomheder, hvor der er fokus på

Jeg kommer gerne forbi til et uforpligtende møde, hvor du kan høre, hvordan jeg arbejder og kan hjælpe dig med styrke kerneopgaven, den sociale kapital og din ledelsesopgave.

Ring til mig på 23 64 45 eller send en mail, så finder vi en løsning.

 DialogKortene 
Internt Samarbejde som gave

Dialogkortene gør det nemt og trygt for dig at facilitere en dialog om, hvordan I kan styrke jeres interne samarbejde.

Samtidig tilmelder du dig mit nyhedsbrev INSPIRATOR, hvor du får inspiration og redskaber til at arbejde med HR, organisationsudvikling og social kapital.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Når du tilmelder dig nyhedsbrevet accepterer du samtidig vores persondatapolitik